Sjekk det flotte svenskebildet “Det er kanskje ikke torsdag, men jeg tenker likevel tilbake på de sinnsykt gode bollene på Rute Stenugnsbageri på Gotland. #foodie #latergram” på Instagram http://ift.tt/1pOmQs3 #søtebror

Sjekk det flotte svenskebildet “by @reiselykke “Reiselykke er på reise i Dalarna denne uken. Her fra besøket på Carl Larsson-gården. Nye artikler kommer snart på www.reiselykke.com. Følg med! #carllarsson #dalarna #sweden #sverige #roadtrip #reise #travel #wander #reiselykke @visitsodradalarna @svenskegram”” på Instagram http://ift.tt/1pOmK3mwww.reiselykke.com. Følg med! #carllarsson #dalarna #sweden #sverige #roadtrip #reise #travel #wander #reiselykke @visitsodradalarna @svenskegram”” på Instagram http://ift.tt/1pOmK3m #søtebror

Sjekk det flotte svenskebildet “Sudersand på Gotland, for en uke siden. #swedishmoments” på Instagram http://ift.tt/1nGijCC #søtebror

Sjekk det flotte svenskebildet “Hei rauk! #gotland #swedishmoments” på Instagram http://ift.tt/1rWrKFt #søtebror

Sjekk det flotte svenskebildet “På Kutens Bensin ligger Crêperie Tati med nydelige franske galettes og pannekaker. #swedishmoments #foodie” på Instagram http://ift.tt/1qx8z0E #søtebror

Sjekk det flotte svenskebildet “Dette er fantastiske Kutens Bensin på Fårö utenfor Gotland! #swedishmoments” på Instagram http://ift.tt/1qx8A4x #søtebror

Frode (43) og Kristian (8) Johannesen er testreisere for Magasinet Reiselyst i Skåne. Her er deres syvende og siste rapport fra turen. De har utforsket Tykarpsgrottan i Hässleholm - hvor flere av scenene i Ronja Røverdatter ble spilt inn.

Ja da var vi plutselig på siste dag av ferien i Skåne. Før vi reiste så måtte badeanlegget på Röstånga camping testes av Kristian. Den lange vannsklien falt i smak, og det var ikke lett å få han med videre. Men etter en stund var han klar for å utforske Tykarpsgrottan i Hässleholm. Dette er en gammel kalkgruve som var i drift på 1700 og 1800-tallet.Gruven er 12 meter under bakken på det dypeste og ar ca. 20 000 kvm stor. Guiden kunne også fortelle at scener fra Ronja Røverdatter er spilt inn nede i denne gruven. Det finnes 20 flaggermusarter i Sverige, og åtte av disse har Tykarpsgrottan som dvalested om vinteren. Storsalen i Tyrkapsgrottan blir brukt til selskaper, julemesse, og blir også brukt for bryllupsselskaper. Den guidede turen varer i 35-40 min, så ta med en jakke eller genser, siden temperaturen i gruven er bare på 8 grader.

Etter at vi kom på overflaten igjen, så var det tid for kaffe og is. Deretter var det siste etappe mot Wanås kunstsenter. Før vi skulle skulle studere kunsten, så var det lunch på Café Fredholms på Wanås. Her var det mange gode retter å velge mellom, og nydelig mat. Gode og mette gikk vi ut i parken for å se på kunsten. Det først vi gjorde var å henge hvert vårt ønske på Yoko Ono sine Wish Tree. Og deretter var det masse forskjellige kunstverk gjennom parken. Men vi gikk veldig fort gjennom største delen av parken, siden himmelen åpnet seg. Og regnet ville ikke ta slutt heller. Så vi fikk tørket oss litt før vi satt oss i bilen for de suste 7-8 timene hjem.

Så her tar vår ferie slutt, og håper at noen av utfluktene kan være inspirasjon for mange av dere.

I dag fikk Frode og Kristian hilst på både store og små, søte og skumle skapninger da de tok turen til Skåne dyrepark. Frode (43) og Kristian (8) Johannesen er testreisere for Magasinet Reiselyst og VisitSweden i Skåne. Her er deres sjette rapport fra turen.

Dagen startet veldig bra i dag, med en god frokost på Beach house i Ystad. Så fort utvaskingen i hytta på Sandskogen Camping var ferdig, så gikk turen til Skåne dyrepark. Dette er en dyrepark med nordiske dyr, med alt fra små kryp til store bjørner. Så vi fikk en fin og spennende dag i dyreparken. Vi begynte rolig med høner, kaniner hester og geiter. Og så fikk vi sett verdens mest giftige dyr, og det var en blå liten frosk. Så her skal en ikke bli lurt av størrelsen. Vi fikk også sett sel, og på vei opp til bjørnene, så fikk vi sett ulver.

Så var høydepunktet kommet, og det var mating av bjørnene. Dette var veldig moro å få med seg. Deretter dukket det opp gauper, og så var det duket for et fint falkeshow. Veldig fint med disse showene, da en får en del info om dyrene. Falken Loa holdt en oppvisning, på jakt etter nyttet sitt. Den fløy fram og tilbake over hodene våre med en fart på 300 km/t. Så var det tid for at elgen skulle ha mat. Så både Kristian og undertegnende fikk gitt elgen en liten matbit. Så var det videre til sel mating. Men de var ikke så sulte, siden det her om dagen var født en unge. Og da var de visst ikke så sultne.

Etter dette så skulle vi videre til Röstånga camping, men på vei dit så tok vi en svipptur innom Bosjökloster. Et veldig flott sted, tilrettelagt også for barn. Siden de fort kjeder seg på slike steder. Vi datt også oppi et bryllup her, men vi ble ikke med på festen. I stedet så gikk turen til campinghytta. På Röstånga ble vi veldig godt mottatt. Vi rakk dessverre ikke inn på badelandet på campingen, men det tar vi i morgen tidlig før vi reiser videre. Men etter middagen rakk vi både minigolf og en kanotur i regnværet, som plutselig kom over oss. I morgen er det dessverre siste dag, men noen eventyr blir det da også. Følg med i morgen for å høre hvordan det gikk på Tykarpsgrottens magiske verden. Vi gleder oss. Så heng med videre…

Dårlig vær satte ingen stopper for familien Grandahl Hammerstad som i dag har nytt det gode liv på Baldersnäs Herregård. Familien Grandahl Hammerstad er testreisere for Magasinet Reiselyst i Bohuslan i Sverige. Dette er deres sjette og siste rapport fra reisen.

I dag var ikke værgudene på vår side, vi våknet til at det bokstavelig talt bøttet ned… Planen var å ta en kanalbåt til Baldersnäs Herregård, leke litt, spise lunch og hilse på dyrene. Her  måtte vi ordne en plan B, og det fort! Heldigvis kan man også kjøre til herregården og siden dette gikk raskere enn å ta båten, kom vi fram før de åpnet. Dette ga oss god tid å gå en tur i parken rundt denne vakre bygningen, det var også en lekeplass som ble testet ut! På området har de flere småbutikker som selger lokalprodusert mat, drikke og annet håndtverk! Så åpnet de fjøset til dyrene og vi kunne gå inn og se, klappe og lære litt om de dyrene som normalt finnes på gårder rundt i Sverige (og Norge)!

Det er aldri for dårlig vær til en is, så vi avsluttet testreisen vår med en is i kafeen før vi satte oss i bilen for å krysse grensen og kjøre hjem til Sarpsborg igjen. Takk for oss!

I dag reiser testreiserne vekk fra badefristelser ved havet og inn for å møte elgen i de dype skoger. Familien Grandahl Hammerstad  er testreisere for Magasinet Reiselyst i Bohuslän og Dalsland i Sverige. Dette er deres femte rapport fra reisen.

Møte med elgen

Da var det på tide og forlate den svenske skjærgåren og begi seg inn i de dype skoger… Etter ca 90 minutters kjøring kom vi til Dalslands Aktiviteter. Vi kom litt tidligere enn avtalt og det var flaks for oss! Det viste seg at en av elgkuene hadde fått 2 kalver for noen dager siden og nå skulle de ned og ta de ”offisielle” bildene, kanskje vi ville være med?? JA!!! Kameraet ble slått på og vi listet oss alle etter guiden vår. Herlig opplevelse for både store og små.

Opp på hesteryggen
Så var det tid for en tur på hesteryggen, nervøs latter gikk over til store smil underveis! I det samme vi gikk inn i stallen igjen åpnet himmelen seg og den planlagte naturstien ble byttet ut med klatreveggen som var innendørs. Dette var moro, guttene kom høyere opp for hver gang, mor holdt seg nede og sørget for at bildene ble tatt! Etter dette smakte det godt med elgburger i restaurangen, guttene fikk som seg hør og bør en ”Happy-Elg”!