Frode (43) og Kristian (8) Johannesen er testreisere for Magasinet Reiselyst i Skåne. Her er deres syvende og siste rapport fra turen. De har utforsket Tykarpsgrottan i Hässleholm - hvor flere av scenene i Ronja Røverdatter ble spilt inn.

Ja da var vi plutselig på siste dag av ferien i Skåne. Før vi reiste så måtte badeanlegget på Röstånga camping testes av Kristian. Den lange vannsklien falt i smak, og det var ikke lett å få han med videre. Men etter en stund var han klar for å utforske Tykarpsgrottan i Hässleholm. Dette er en gammel kalkgruve som var i drift på 1700 og 1800-tallet.Gruven er 12 meter under bakken på det dypeste og ar ca. 20 000 kvm stor. Guiden kunne også fortelle at scener fra Ronja Røverdatter er spilt inn nede i denne gruven. Det finnes 20 flaggermusarter i Sverige, og åtte av disse har Tykarpsgrottan som dvalested om vinteren. Storsalen i Tyrkapsgrottan blir brukt til selskaper, julemesse, og blir også brukt for bryllupsselskaper. Den guidede turen varer i 35-40 min, så ta med en jakke eller genser, siden temperaturen i gruven er bare på 8 grader.

Etter at vi kom på overflaten igjen, så var det tid for kaffe og is. Deretter var det siste etappe mot Wanås kunstsenter. Før vi skulle skulle studere kunsten, så var det lunch på Café Fredholms på Wanås. Her var det mange gode retter å velge mellom, og nydelig mat. Gode og mette gikk vi ut i parken for å se på kunsten. Det først vi gjorde var å henge hvert vårt ønske på Yoko Ono sine Wish Tree. Og deretter var det masse forskjellige kunstverk gjennom parken. Men vi gikk veldig fort gjennom største delen av parken, siden himmelen åpnet seg. Og regnet ville ikke ta slutt heller. Så vi fikk tørket oss litt før vi satt oss i bilen for de suste 7-8 timene hjem.

Så her tar vår ferie slutt, og håper at noen av utfluktene kan være inspirasjon for mange av dere.

I dag fikk Frode og Kristian hilst på både store og små, søte og skumle skapninger da de tok turen til Skåne dyrepark. Frode (43) og Kristian (8) Johannesen er testreisere for Magasinet Reiselyst og VisitSweden i Skåne. Her er deres sjette rapport fra turen.

Dagen startet veldig bra i dag, med en god frokost på Beach house i Ystad. Så fort utvaskingen i hytta på Sandskogen Camping var ferdig, så gikk turen til Skåne dyrepark. Dette er en dyrepark med nordiske dyr, med alt fra små kryp til store bjørner. Så vi fikk en fin og spennende dag i dyreparken. Vi begynte rolig med høner, kaniner hester og geiter. Og så fikk vi sett verdens mest giftige dyr, og det var en blå liten frosk. Så her skal en ikke bli lurt av størrelsen. Vi fikk også sett sel, og på vei opp til bjørnene, så fikk vi sett ulver.

Så var høydepunktet kommet, og det var mating av bjørnene. Dette var veldig moro å få med seg. Deretter dukket det opp gauper, og så var det duket for et fint falkeshow. Veldig fint med disse showene, da en får en del info om dyrene. Falken Loa holdt en oppvisning, på jakt etter nyttet sitt. Den fløy fram og tilbake over hodene våre med en fart på 300 km/t. Så var det tid for at elgen skulle ha mat. Så både Kristian og undertegnende fikk gitt elgen en liten matbit. Så var det videre til sel mating. Men de var ikke så sulte, siden det her om dagen var født en unge. Og da var de visst ikke så sultne.

Etter dette så skulle vi videre til Röstånga camping, men på vei dit så tok vi en svipptur innom Bosjökloster. Et veldig flott sted, tilrettelagt også for barn. Siden de fort kjeder seg på slike steder. Vi datt også oppi et bryllup her, men vi ble ikke med på festen. I stedet så gikk turen til campinghytta. På Röstånga ble vi veldig godt mottatt. Vi rakk dessverre ikke inn på badelandet på campingen, men det tar vi i morgen tidlig før vi reiser videre. Men etter middagen rakk vi både minigolf og en kanotur i regnværet, som plutselig kom over oss. I morgen er det dessverre siste dag, men noen eventyr blir det da også. Følg med i morgen for å høre hvordan det gikk på Tykarpsgrottens magiske verden. Vi gleder oss. Så heng med videre…

Dårlig vær satte ingen stopper for familien Grandahl Hammerstad som i dag har nytt det gode liv på Baldersnäs Herregård. Familien Grandahl Hammerstad er testreisere for Magasinet Reiselyst i Bohuslan i Sverige. Dette er deres sjette og siste rapport fra reisen.

I dag var ikke værgudene på vår side, vi våknet til at det bokstavelig talt bøttet ned… Planen var å ta en kanalbåt til Baldersnäs Herregård, leke litt, spise lunch og hilse på dyrene. Her  måtte vi ordne en plan B, og det fort! Heldigvis kan man også kjøre til herregården og siden dette gikk raskere enn å ta båten, kom vi fram før de åpnet. Dette ga oss god tid å gå en tur i parken rundt denne vakre bygningen, det var også en lekeplass som ble testet ut! På området har de flere småbutikker som selger lokalprodusert mat, drikke og annet håndtverk! Så åpnet de fjøset til dyrene og vi kunne gå inn og se, klappe og lære litt om de dyrene som normalt finnes på gårder rundt i Sverige (og Norge)!

Det er aldri for dårlig vær til en is, så vi avsluttet testreisen vår med en is i kafeen før vi satte oss i bilen for å krysse grensen og kjøre hjem til Sarpsborg igjen. Takk for oss!

I dag reiser testreiserne vekk fra badefristelser ved havet og inn for å møte elgen i de dype skoger. Familien Grandahl Hammerstad  er testreisere for Magasinet Reiselyst i Bohuslän og Dalsland i Sverige. Dette er deres femte rapport fra reisen.

Møte med elgen

Da var det på tide og forlate den svenske skjærgåren og begi seg inn i de dype skoger… Etter ca 90 minutters kjøring kom vi til Dalslands Aktiviteter. Vi kom litt tidligere enn avtalt og det var flaks for oss! Det viste seg at en av elgkuene hadde fått 2 kalver for noen dager siden og nå skulle de ned og ta de ”offisielle” bildene, kanskje vi ville være med?? JA!!! Kameraet ble slått på og vi listet oss alle etter guiden vår. Herlig opplevelse for både store og små.

Opp på hesteryggen
Så var det tid for en tur på hesteryggen, nervøs latter gikk over til store smil underveis! I det samme vi gikk inn i stallen igjen åpnet himmelen seg og den planlagte naturstien ble byttet ut med klatreveggen som var innendørs. Dette var moro, guttene kom høyere opp for hver gang, mor holdt seg nede og sørget for at bildene ble tatt! Etter dette smakte det godt med elgburger i restaurangen, guttene fikk som seg hør og bør en ”Happy-Elg”!

Sist men ikke minst; i dag har familien Karstensen besøkt sjarmerende Hjo - hvor Siv gjerne drar tilbake! Siv (45), Kjell (72), Kia (10) og Kalle (6) Karstensen er testreisere for Magasinet Reiselyst i området Skaraborg, langs Göta kanal. Dette er deres femte og siste rapport fra reisen.

Vi hadde fått gjort veldig mye i Karlsborg dagen før, med besøk på festningen, syklet, badet og spilt minigolf. Vi var igjen heldig med været, og var ute hele dagen. Middagen tok vi på Idas Brygge, der vi også overnattet (det var litt skuffende å ikke få overnatte ved slusene, men det var veldig fine rom på Strandgården også). Under frokosten fikk vi sett hvordan de heiset brua for at båtene skulle kjøre ut og inn fra Vättern.

Så var bilen pakket igjen og vi skulle innom Hjo før vi reiste hjem til Sarpsborg. Vi hadde fått litt informasjon om en koselig plass, og det var det. Men skyene truet med regn mens vi var der. Vi spaserte rundt og så på gammel trebebyggelse og tittet i butikkvinduene. Helt klart et sted hvor man kan legge igjen litt penger. Men med små barn og en bestefar, så er det ikke shopping som er favoritten (men jeg har allerede skjønt at jentetur til dette området hadde vært en strålende weekendtur. Spa, shopping og idylliske plasser, hmm, kanskje en ide for neste testreise..? Jeg melder meg frivillig!). Nede ved brygga var det flott lekeplass hvor barna fikk tøyd og bøyd seg litt. Svenskene er gode på barn og lek!

Vi rakk akkurat innom en koselig kafe hvor vi fikk vår fredagsfika. Da begynte regnet. Bra «timing»! Vi løp til bilen og fikk med oss den ene regnskuren etter den andre mens vi kjørte hjemover. Men hva gjør vel det, når vi har hatt sol alle de andre dagene. Vi rakk selvfølgelig IKEA og et annet bolag som nordmenn gjerne oppsøker i Sverige på vei hjem. Turen var en suksess og vi var heldige som fikk akkurat denne turen. Jeg har ikke fått spurt barna om høydepunkter fra turen i skrivende stund, de sprang til sine venner med en gang. Jeg vet ihvertfall at det er deilig å være norsk i Sverige også.

I dag har våre testreisere besøkt opptil flere spennende plasser - og det på dresinsykkel! Frode (43) og Kristian (8) Johannesen er testreisere for Magasinet Reiselyst og VisitSweden i Skåne. Her er deres femte rapport fra turen.

I dag gikk turen først til Kåseberga, hvor vi besøkte Ale Stenar. Dette er en av Skånes mest besøkte turistmål, og det var mye folk her i dag også. Ales stenar består av 58 stener som er formet som et skip (ovalt).Det strides fortsatt om hva dette skal symbolisere, men et vakkert sted var det med utsikt utover Østersjøen og Bornholm. I Kåseberga var det også muligheter for lunch, men guttungen ville bare reise. Han syns ikke lukten av røkt fisk luktet noe særlig godt. Og jeg kan vel egentlig også skrive under på det.

Så lunchen tok vi i Tomelilla, som var vårt neste stopp. Her var det duket for dresinsykling. Her skulle vi sykle til vakre Fyledalen, som har et rikt fugleliv. Stephan som driver og holder vedlike jernbanestrekningen, syns jeg har gjort en god jobb. Dette fungerer fint, og barn syns dette er moro å oppleve. Vi var vel 10-12 dresiner på tur, og her var det mange barn med. Strekningen er ca. 19 kilometer tur/retur. Og det går greit den ene veien siden det heller nedover, men en skal jo tilbake samme vei (Puuhh). Men det gikk veldig fint. Vi stoppet da på Banmesterens cafe, hvor en kunne få kjøpt kaffe, kald drikke, kaker og is. Veldig trivelig lite sted. Det finnes flere steder å stoppe underveis for en piknik. Hvis en bestiller dette så kan en være på sporet i 4 timer. Dette var verdt en stopp.

Etterpå var det duket for Ystad og Sandskogen camping. Flott anlegg, og strand rett i nærheten. En flott finkornet sandstrand. Og Kristian fikk tatt seg et kveldsbad i det iskalde vannet. Men siste dag ved sjøen, før turen i morgen går til indre Skåne.

I morgen skal vi utforske det nordiske dyrelivet, med bjørn, gaupe og reinsdyr. Spennende. Så heng med for flere spennende opplevelser i Skåne!

I dag har våre testreisere i Bohuslän utforsket kystbyen Lysekil på to hjul. Familien Grandahl Hammerstad  er testreisere for Magasinet Reiselyst og VisitSweden Bohuslän i Sverige. Dette er deres fjerde rapport fra reisen.

Cirka 45 minutter unna Smøgen ligger Lysekil, nok en vakker kystby i Bohuslän. Vi troppet opp på Turistinfo’n på havnen og hentet ut våre sykler. Været var litt usikkert, så vi tok ikke lange turen i frykt for å bli overrasket av de tunge skyene som lurte rundt oss. Vi fant derfor en vei langs havnen, og ut mot Pinneviken.

Her var det en fin strand med en liten kiosk. Siden badetøyet lå i sekken ville gjerne guttene leke litt i vannkanten før vi dro videre. Deretter tok vi en omvei gjennom sentrum (med en obligatorisk is-stopp!) til vår neste post på listen, som var Havets Hus, her kan man se det som befinner seg i havet rett utenfor.Det var også mulighet for de som ville det og både ta på og løfte opp krabber og sjøstjerner.

I morgen begir vi oss innover i Sverige og kanskje vi møter skogens konge…

I dag har familien Karstensen jaktet på gull! Og tro om de fant noe..?Siv (45), Kjell (72), Kia (10) og Kalle (6) Karstensen er testreisere for Magasinet Reiselyst langs Götakanal. Dette er deres fjerde rapport fra reisen.

Kanoner og krutt var det lite av i dag, men opplevelsene sto i kø likevel. I dag har vi vært på skattejakt både små og store. Kia og jeg var med på «Jakten på den store gullreserven», og vi løp ned til kinoen hvor vi fikk 3D-briller. Og det var en spennende film, om hvordan gullreserven for hele Sverige skulle gjemmes på Karlsborg festning, men etter en kontroll så var den erstattet med stein. Hvor var så gullet? Og kongen som skulle komme dagen etter for å inspisere! Gullet måtte være på festningen, men hvor?

Filmen viste en skummel offiser med et marmorøye og stort arr over hele ansiktet. Dette var skurken. I tillegg var det to barn som fikk tak i halve kartet, og som var heltene. Men vips var filmen over, og inn i kinosalen kom jenta springende og ba oss hjelpe henne med å lete videre.

Vi sprang ned i kjellere, bort fra skumle soldater og gjennom dataspill, hemmelige koder og låste dører, fant vi tilslutt gullet.Og kom så vidt unna vegger og tak som raste. Ikke rart vi fikk diplomer som sa at vi var heltene denne dagen. Minstemann og bestefar hadde vært på den «Lille skattejakten», men det var visst ikke like spennende. Det ble litt mye gåing, og skatter som var litt for vanskelig å finne. Men det var han som likevel fikk den gjeveste premien, en skattkiste med gullsteiner. Så da var det et stort smil til slutt. Skattejakten var flott gjennomført, med aktiv deltagelse fra barna og en spennende måte å fortelle historie på. Jeg er helt sikkert på at den blir husket i lang tid. Her blir moderne teknologi og gamle bygg brukt om hverandre og det fungere helt perfekt. Her har ihvertfall Østfold, om ikke hele Norge, noe å lære om å skape nye attraksjoner. En «höydare» på denne turen!

En begivenhetsrik dag i Skåne med vikingby, bringebærgård og Emporia shoppingsenter! Frode (43) og Kristian (8) Johannesen er testreisere for Magasinet Reiselyst i Skåne. Her er deres fjerde rapport fra turen.

Det første jeg må nevne i dag er at jeg i går kveld var noe stresset da jeg skulle ta bilder av Ribersborg kallbadhus i Malmø. Vi skulle bare ta en rask kopp kaffe og ta noen fine bilder, og parkerte uten å tenke noe mere over saken. Når vi kom tilbake etter 25 min, så var det bot på vinduet. Jeg reiste på politistasjonen i dag tidlig for å klage og angre mine synder, men det var ikke mye hjelp eller tilgivelse å få der.

Men vi skulle ut på tur i dag også, og da gikk turen først til vikingby i Höllviken. Det ligger ca 20 minutter sør for Malmø. Dette er verdens eneste rekonstruerte vikingby, som er interessant å få med seg. Videre gikk turen til bringebærgården i Trelleborg. Der kjøpte vi en piknikkurv, og satt oss i hagen og koste oss skikkelig. Det var så stille og fredelig i hagen. Det var nydelig mat, saft og kaffe. Dette må bare oppleves og nytes.

Etter dette, tok vi turen videre mot Skanör. Fine bade områder, men været var ikke helt på vår side. Tordenværet nærmet seg kraftig, så da tok vi i stedet turen til Emporia shoppingsenter som ligger ved Malmø Arena. Her var det en egen park på taket, hvor man hadde man flott utsikt over Øresund og Malmø. Senteret er på 93 000 kvadratmeter og over 200 butikker, kafeer og restauranter. Det fantes også en 7D kino der. Verdt et besøk på regnfulle dager.

I morgen skal vi ut på dressinsykkel. Heng med!

Siste dag i Småland besøkte vi Astrid Lindgrens verden, og fikk leke Pippi for en liten stund. Det var minst like moro for de store som for de små. Monica Johansen (35) er en reiselad fotograf som tok med seg mannen Vidar og datteren Maria (5) for å teste familieferie i Småland.

Med Pippi på sirkus
Siste dagen skulle tilbringes i fornøyelsesparken Astrid Lingrens Verden i Vimmerby. Dette var en fin opplevelse, både for store og små! Forstår godt at man anbefales 2 dager her, men vi følte samtidig at vi fikk mye med oss på en dag.Parken er utrolig stor, så ta på gode tursko og la barna velge tempo. Vi fikk med oss forestillingen om da Emil satt fast suppeskålen på hodet og showet om da Pippi dro på cirkus. De var veldig bra begge to, vel verdt å få med seg!
Skal man nyte parken i flere dager, finnes det en campingplass med hytter og plass til telt og campingvogner like ved. Vi spiste en deilig lunsj i parken og prisene er rimelige som i resten av Sverige. Har du små barn og ingen vogn eller mye bagasje anbefaler vi å leie en liten tralle for dagen som kun koster 20,-

Resten av dagen ble brukt til lek og moro på Lysingbadet, her kunne vi lett bodd en uke til!

Lang hjemreise
Dagen etter var moro over, og vi satte snuten hjemover. Vi kjørte totalt 167 mil på disse 5 dagene. Om man reiser med små barn må det legges inn flere stopp, slik at det ikke blir så lange strekk om gangen. Vi kjørte strake veien hjem på fredagen og brukte totalt 10,5 timer fra Lysingbadet til vi var inne på Gardermoen. En lang dag med andre ord! En sliten, men lykkelig familie full av fantastiske minner, sovnet før vi traff puten da vi kom hjem natt til lørdag :)

Tusen tusen takk for en uforglemmelig tur! Vi gleder oss til neste Sverige ferie og kan anbefale alle vi kjenner med små barn å reise! Det er veldig tilrettelagt for at barn skal kose seg generelt i Sverige syns vi, med gode lekeapparater overalt og aktiviteter tilrettelagt for alle alderstrinn. På lekeplassene var det barn helt fra 1-12 år som lekte på apparater med og uten foreldre. Det virker som om man har satset på at turistene skal TRIVES istedenfor at fokuset ligger på å tjene mest mulig penger som i de fleste andre land vi har besøkt… Vi gillar söta bror!